Martin Lehocký: Chorvatsko zůstane jedničkou
VÍTKOVICE TOURS S.R.O.·17. LEDEN 2017
O trendech v cestování do Chorvatska jsme hovořili s výkonným ředitelem cestovní kanceláře Vítkovice Tours, která patří k hlavním specialistům na tuto oblíbenou prázdninovou destinaci. Martin Lehocký je názoru, že konkurence se Chorvatsko v nejbližších letech bát nemusí.
Jakou budoucnost předpokládáte u zájezdů do Chorvatska?
O Chorvatsko, jako nejoblíbenější letní dovolenkovou destinaci pro Čechy, očekáváme i v budoucnu stejný a minimálně pro nejbližší roky dokonce vyšší zájem. Ve prospěch tohoto tvrzení hovoří několik faktů. Jednak jsou to tradiční benefity této destinace, vyplývající z její geografické polohy a historických souvislostí. Chorvatsko, resp. celé jadranské pobřeží, je dopravně i časově snadno dostupné. Neexistují jazykové, kulturní ani sociální bariéry, země nabízí ideální klimatické podmínky a v jeho prospěch hraje i oblíbená přírodní diverzita. Dalšími faktory jsou tradice, historické vazby, členství v EU a z toho plynoucí evropské standardy a normy poskytující zákazníkům jistotu a garance.
Pozici Chorvatska významně posiluje i zlepšující se rozmanitost a kvalita poskytovaných služeb. Klienti nejsou limitováni jediným typem ubytování – mohou vybírat z celé škály ubytovacích kapacit a cenových hladin. Chorvatsko nabízí tradiční hotelové objekty, aparthotely, samostatné apartmány a apartmánové komplexy, stejně tak priváty, vily, kempy apod. Chorvatsko dokáže uspokojit i náročnou klientelu, která ocení luxusní hotelové komplexy, ale také čím dál oblíbenější jachty, majáky a další více či méně tradiční zařízení. Větší příliv zájemců o jadranské pobřeží je zřetelný i na investicích nejen do vybavení hotelů, restaurací, ale i obecně do infrastruktury obcí, měst a jednotlivých dovolenkových lokalit.
Z průzkumu vyplynulo, že spotřebitelé vnímají Chorvatsko a Jadran jako bezpečnou destinaci a nevidí žádnou bariéru, pro kterou by jej nenavštívili.
Cestovní ruch je zejména v posledních letech významně ovlivňován bezpečnostní a migrační situací…
Z tohoto pohledu je Chorvatsko objektivně bezpečnou destinací. V průběhu sezony 2016 jsme realizovali interní průzkum na vzorku téměř 500 našich zákazníků, abychom zjistili míru obav k vycestování na Jadran. Z průzkumu vyplynulo, že spotřebitelé vnímají Chorvatsko a Jadran jako bezpečnou destinaci a nevidí žádnou bariéru, pro kterou by jej nenavštívili. Jen necelé jedno procento dotazovaných vyjádřilo jistou obavu v souvislosti s celkovou situací ve světě. Jsem přesvědčen, že Chorvatsko i nadále zůstane číslem jedna pro české turisty.
Naše cestovní kancelář na zvýšený zájem o Jadran reaguje již druhým rokem navyšováním svých ubytovacích kapacit a zvyšováním objemu charterových letů, o které je vyšší zájem než v minulých letech. Tradičně jako jediní zajišťujeme letecké spojení z Ostravy do Splitu, samozřejmě vedle charterových letů z Prahy do Splitu, Dubrovníku nebo do Podgorice v Černé Hoře.
Navíc evidujeme vyšší zájem o dovolenou i mimo hlavní letní sezonu a také zájem o destinace ve vnitrozemí. Rok od roku se zvedá také počet nejrůznějších zájmových skupin o kolektivní trávení dovolené. Nejsou to jenom standardní skupiny kamarádů nebo několika rodin, ale také zaměstnanecké kolektivy, sportovní týmy, zájmová sdružení, odborové organizace apod. Jsem tedy přesvědčen, že i v následujících letech zůstane pro české turisty Chorvatsko jedničkou nejen pro rodinnou dovolenou.
Náhodě ale nic neponechávají ani okolní státy. Nehrozí, že by se Češi třeba kvůli nižším cenám přesunuli tam?
Význam konkurenčních destinací nemůžeme a nechceme podcenit. Obrovský potenciál vidím třeba v „nově objeveném“ Bulharsku, které již několik sezon rovněž nabízíme a zajišťujeme včetně leteckého spojení do Burgasu. Nárůst této destinace v posledním období je zjevný. Další pro Čechy atraktivní a dostupnou destinací je určitě Řecko se svými ostrovy. Po dvou letech, kdy jsme se specializovali pouze na Krétu, jsme pro sezonu 2017 uzavřeli partnerství se specialistou na Řecko – cestovní kanceláří VIAMARE, takže nabízíme celou šíři jejich produktů. Tradičním cílem Čechů je samozřejmě také Itálie. Všechny tyto dovolenkové cíle jsou určitě zajímavé, atraktivní a geograficky i cenově dostupné, přesto si nemyslím, že by v nejbližších letech mělo Chorvatsko přijít o své prvenství.
Text: www.icot.cz
Foto: CK Vítkovice Tours